Wet col­lec­tie­ve warm­te: kan­sen en ver­plich­tin­gen voor vast­goed­par­tij­en

Blog

Published 17 september 2025 Reading time min Auteur Tess Wur­pel Real Estate

Op 3 juli 2025 heeft de Twee­de Kamer de Wet col­lec­tie­ve warm­te (Wcw) aan­ge­no­men. Na behan­de­ling door de Eer­ste Kamer, treedt de Wcw naar ver­wach­ting per 1 janu­a­ri 2026 in wer­king en ver­vangt daar­mee de hui­di­ge Warm­te­wet. Voor vast­goed­par­tij­en is het essen­ti­eel om tij­dig te anti­ci­pe­ren op meld­plich­ten, even­tu­e­le aan­sluit­ver­plich­tin­gen en afstem­ming met gemeen­ten. Graag zet­ten wij de aan­dachts­pun­ten voor u uit­een.

 

Warm­te­ka­vels en aan­wij­zing warm­te­be­drij­ven

De Wcw intro­du­ceert een lan­de­lijk kader voor col­lec­tie­ve warm­te­voor­zie­ning, waar­bij gemeen­ten zoge­he­ten ‘warm­te­ka­vels’ aan­wij­zen: gebie­den waar op ter­mijn aard­gas­vrije warm­te ver­plicht wordt. Per warm­te­ka­vel wijst het col­le­ge van bur­ge­mees­ter en wet­hou­ders (het col­le­ge) exclu­sief één warm­te­be­drijf aan voor aan­leg, beheer en exploi­ta­tie van het warm­te­net. Dit is door­gaans een par­tij met een publiek meer­der­heids­be­lang. In de eer­ste tien jaar na inwer­king­tre­ding kun­nen bij uit­zon­de­ring, indien geen publiek bedrijf beschik­baar is, ook pri­va­te aan­bie­ders wor­den aan­ge­we­zen.

 

Ver­bod op leve­ring zon­der aan­wij­zing en uit­zon­de­rin­gen

Warm­te leve­ren of trans­por­te­ren zon­der aan­wij­zing van het col­le­ge van B&W is ver­bo­den, met uit­zon­de­ring van:

  1. leve­ring door ver­huur­ders aan maxi­maal 20 huur­ders met een indi­vi­du­e­le aan­slui­ting van maxi­maal 100 kilo­watt;
  2. leve­ring op basis van een bestaan­de leve­rings­over­een­komst waar­bij de ver­huur­der, VvE of ver­ge­lijk­ba­re rechts­vorm enkel door­le­vert aan haar huur­der of leden;
  3. een vrijstelling/ontheffing voor exploi­tan­ten van klei­ne col­lec­tie­ve sys­te­men (<1.500 ver­brui­kers) of ver­huur­ders, VvE’s en ver­ge­lij­ke rechts­vor­men, voor nieu­we situ­a­ties; en
  4. een ont­hef­fing voor bestaan­de situ­a­ties val­lend onder het over­gangs­recht, mits bin­nen zes maan­den na inwer­king­tre­ding gemeld.

 

Aan­sluit­plicht en aan­sluit­recht

Gebouw­ei­ge­na­ren (waar­on­der begre­pen ver­huur­ders, VvE’s en ver­ge­lijk­ba­re rechts­vor­men) met gebou­wen in een warm­te­ka­vel ont­van­gen ver­plicht een aan­bod tot aan­slui­ting, behal­ve in situ­a­ties waar­in het tech­nisch niet moge­lijk is de leve­rings­aan­slui­ting aan te bren­gen of de ove­ri­ge wet­te­lij­ke taken van het warm­te­be­drijf daar­door in het geding komen. Zij kun­nen het aan­bod expli­ciet wei­ge­ren bin­nen de gestel­de reac­tie­ter­mijn. Niet rea­ge­ren geldt als stil­zwij­gen­de accep­ta­tie. Gebouw­ei­ge­na­ren zijn na accep­ta­tie in begin­sel mini­maal drie jaar gebon­den.

Gebouw­ei­ge­na­ren krij­gen daar­mee recht op leve­ring van warm­te onder wet­te­lij­ke bescher­ming. De vrije keu­ze voor warm­te­be­drij­ven ver­valt in een zone na aan­wij­zing. Bin­nen de kavel geldt – behou­dens de in dit arti­kel genoem­de uit­zon­de­rin­gen – een leve­rings­mo­no­po­lie.

 

Tarief­sys­te­ma­tiek

De Auto­ri­teit Con­su­men­ten & Markt (ACM) stelt jaar­lijks maxi­ma­le warm­te­ta­rie­ven per kavel vast, op basis van een gecor­ri­geerd gas­re­fe­ren­tie­ta­rief of kos­ten­ge­ba­seer­de sys­te­ma­tiek. Deze maxi­ma gel­den recht­streeks voor ieder­een die warm­te afneemt van het warm­te­be­drijf, inclu­sief door­le­ve­ren­de ver­huur­ders en VvE’s. Voor de ver­hou­ding ver­huur­der-huur­der geldt een nuan­ce: ver­huur­ders slui­ten vaak zelf con­trac­ten met warm­te­be­drij­ven en reke­nen kos­ten door via ser­vi­ce­kos­ten. De tarief­sys­te­ma­tiek van de Wcw geldt dus niet recht­streeks in de ver­hou­ding ver­huur­der-huur­der.

 

Meld­plicht, vrijstellingen/ontheffingen en over­gangs­recht

Ver­huur­ders en VvE’s

Ver­huur­ders en VvE’s die warm­te zelf­stan­dig wil­len leve­ren, zijn ver­plicht dit te mel­den (en zo nodig ont­hef­fing te ver­krij­gen) waar­na een vrij­stel­ling of ont­hef­fing voor de duur van der­tig jaar ver­kre­gen kan wor­den. Bestaan­de leve­rin­gen door ver­huur­ders en VvE’s wor­den gedu­ren­de der­tig jaar gecon­ti­nu­eerd, mits bin­nen een half jaar na inwer­king­tre­ding van de Wcw aan­ge­meld. Sig­ni­fi­can­te wij­zi­gin­gen moe­ten tel­kens opnieuw gemeld wor­den.

Klei­ne col­lec­tie­ve sys­te­men

Ook klei­ne col­lec­tie­ve sys­te­men (<1.500 ver­brui­kers) moe­ten hun voor­ne­men om warm­te te leve­ren mel­den en krij­gen een vrij­stel­ling of ont­hef­fing van het alge­me­ne ver­bod, voor een peri­o­de van der­tig jaar. Voor bestaan­de warm­te­le­ve­ring op basis van klei­ne col­lec­tie­ve sys­te­men geldt even­eens een meld­plicht bin­nen een half jaar na inwer­king­tre­ding, waar­na een ont­hef­fing voor de duur van der­tig jaar volgt, ten­zij er geen spra­ke is van een klein col­lec­tief warm­te­sys­teem.

Bij over­tre­din­gen kan de ACM ingrij­pen met dwang­som­men of boe­tes.

 

Aan­dachts­pun­ten voor vast­goed­par­tij­en
  • Ont­wik­ke­laars: gemeen­ten krij­gen de regie via aan­wij­zing van warm­te­ka­vels en warm­te­be­drij­ven. Tij­di­ge afstem­ming met gemeen­ten wordt dan ook cru­ci­aal.
  • Ver­huur­ders, VvE’s en ver­ge­lijk­ba­re rechts­vor­men:
    • kun­nen ver­plicht wor­den tot aan­slui­ting bij een warm­te­net bin­nen een kavel (mits niet-tij­dig expli­ciet gewei­gerd);
    • moe­ten eigen bestaan­de leve­ring bin­nen een half jaar na inwer­king­tre­ding mel­den om vrij­stel­ling voor 30 jaar te behou­den;
    • moe­ten eigen nieu­we leve­ring mel­den om vrij­stel­ling of ont­hef­fing te ver­krij­gen;
    • zijn gebon­den aan tarie­ven rich­ting warm­te­be­drijf, maar niet recht­streeks in de door­be­las­ting naar huur­ders – daar gel­den de regels van het huur­recht en ser­vi­ce­kos­ten.
  • Huur­ders en klein­ver­brui­kers: genie­ten tarief­be­scher­ming: recht­streeks via de Wcw bij een indi­vi­du­eel con­tract, indi­rect via het huur­recht bij door­le­ve­ring door de ver­huur­der.

De Wcw mar­keert het ein­de van con­trac­tu­e­le vrij­heid op dit vlak. Voor vast­goed­par­tij­en is het essen­ti­eel om tij­dig te anti­ci­pe­ren op meld­plich­ten, even­tu­e­le aan­sluit­ver­plich­tin­gen en afstem­ming met gemeen­ten.

U kunt in geval van vra­gen of voor nade­re infor­ma­tie con­tact opne­men met Thé­rè­se Fraai (06 13 87 28 16) en Tess Wur­pel (06 52 46 58 27) van HVG Law.