News
Emanuel van Praag en Tara Scholma bespreken in een artikel in het Tijdschrift voor Compliance (Uitgeverij Den Hollander) in hoeverre financiële ondernemingen klanten op basis van Big Data en algoritmen verschillend mogen behandelen en waarop financiële ondernemingen dan moeten letten.
Hierbij betrekken zij de rol van compliance officers. Ongelijke behandeling vereist bijzondere aandacht van compliance officers, omdat het mensen diep kan krenken, zelfs indien volstrekt legaal en hoe goed bedoeld ook. In dit artikel wordt toegelicht dat gerechtvaardigd onderscheid goed is en zelfs nodig, maar dat willekeur of onderscheid op onjuiste gronden kan leiden tot bezwaren, reputatieschade en zelfs tot een overtreding van de wet en kan resulteren in claims. Het gebruik van Big Data en algoritmen drijft dit dilemma op de spits. Enerzijds is meer onderscheid mogelijk en daardoor wenselijk. Anderzijds, kent Big Data het risico op discriminatie en is het bij gebruik van Big Data nog moeilijker om te achterhalen en uit te leggen waarop het onderscheid is gebaseerd.
Dit artikel bespreekt drie redenen waarom financiële ondernemingen onderscheid zouden willen maken tussen klanten. Dit is nader uitgewerkt aan de hand van het juridisch kader en de relatie met wat maatschappelijk wenselijk is. Verder wordt de specifieke problematiek die speelt bij het gebruik van Big Data en algoritmen toegelicht en worden de risico’s en de verwerking in de Systematische Integriteitsrisico Analyse (SIRA) en Product Approval Review Proces (PARP) besproken.
Ook worden 3 casussen besproken waarin dit kader wordt toegepast door de auteurs. De kernboodschap is, dat je elke ongelijke behandeling goed moet kunnen en vooral durven uitleggen aan de klant. Kan of durf je dat niet, dan kan je er beter niet aan beginnen.
Het artikel wordt september 2020 op deze website geplaatst. Wilt u dit artikel nu al lezen? Klik dan hier (abonnement nodig).