News
Op 23 maart 2020 heeft de Nederlandse mededingingsautoriteit de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bekendgemaakt dat zij in haar handhavingsaanpak rekening zal houden met de COVID-19 crisis. De ACM onderschrijft hiermee de aanpak van het Europees samenwerkingsverband van mededingingsautoriteiten (European Competition Network, ECN). Het ECN heeft op 18 maart verklaard dat zij tijdens de COVID-19-crisis niet “actief zal ingrijpen” in de noodzakelijke en tijdelijke samenwerking tussen bedrijven, aangezien de pandemie ertoe kan leiden dat bedrijven moeten samenwerken om de levering en eerlijke distributie van schaarse producten aan alle consumenten te waarborgen.
Een dag later gaf de bestuursvoorzitter van de ACM, Martijn Snoep, in het Financieele Dagblad aan dat supermarkten elkaar kunnen informeren over hun voorraden en dat groothandelaren in geneesmiddelen met elkaar mogen overleggen over de hoeveelheden producten die zij verkopen. Hij voegde eraan toe dat logistieke dienstverleners kunnen samenwerken om Nederlandse burgers te voorzien van vitale voorraden, terwijl sectoren kunnen instemmen met een milde aanpak van debiteuren. Snoep zei dat deze ongewone tijden ongewone oplossingen vereisen, maar waarschuwde bedrijven om niet verder te gaan dan wat nodig is om de crisis te beperken.
Hij wees erop dat de wetgeving het mogelijk maakt om maatregelen te nemen die in normale tijden niet in het algemeen belang zouden worden genomen, en voegde eraan toe dat het niet goed zou zijn voor de concurrentie als veel bedrijven failliet zouden gaan. Dergelijke maatregelen zullen waarschijnlijk niet problematisch zijn, omdat zij ofwel geen beperking van de mededinging op grond van artikel 101 VWEU (of artikel 6 van de Mededingingswet) inhouden, ofwel efficiëntieverbeteringen opleveren die waarschijnlijk zwaarder wegen dan een dergelijke beperking, zo luidt de verklaring van de ECN.
Als ondernemingen twijfelen aan de verenigbaarheid van dergelijke samenwerkingsinitiatieven met het Europese mededingingsrecht, kunnen zij de Europese Commissie, hun nationale mededingingsautoriteit (in Nederland: de ACM) om informeel advies vragen, aldus de ECN en de ACM. De ECN wijst er tot slot op dat het “van het grootste belang” is om ervoor te zorgen dat producten die in de huidige situatie als essentieel worden beschouwd voor de bescherming van de gezondheid van de consument, zoals gezichtsmaskers en ontsmettingsgel, tegen concurrerende prijzen beschikbaar blijven. In dit verband wijst het ECN erop wijzen dat de bestaande mededingingsregels de fabrikanten in staat stellen maximumprijzen voor hun producten vast te stellen. Dit laatste zou nuttig kunnen blijken om ongerechtvaardigde prijsverhogingen te beperken.
Het team Competition & Regulated markets volgt de corona ontwikkelingen nauwgezet. Wij staan klaar om u te helpen alle uitdagingen het hoofd te bieden in deze ingrijpende en heftige tijden. Met praktische adviezen en oplossingen ontzorgen wij u bij vragen over de staatssteun- en mededingingsregels.